Annunciation2006

 

The triptych of LED panels is placed in the chapel below the tall stained glass window of St John the Evangelist, dated 1692.

Le triptyque de panneaux de diodes est placé dans la chapelle sous le haut vitrail de St Jean l'évangéliste qui date de 1692.


the project / le projet

The aim is to situate contemporary art inside a church, relinking with a tradition that goes back to the Renaissance.
A triptych made of white LED panels displays very low-definition video images in a dark side-chapel inside the vast church of Saint Sulpice. The imagery evokes a series of scenes from the Bible, themes shared with Renaissance painting. The installation is long-term and has been running since April of 2006.

Le but est de situer de l'art contemporain dans une église, renouant avec une tradition qui remonte à la renaissance.
Un triptyque, composé de panneaux de diodes blanches, affiche des images vidéo en très basse définition dans une des chapelles de la vaste église Saint Sulpice. Les images évoquent une série de scènes de la bible, des thèmes partagés avec la peinture de la Renaissance. L'installation est à long terme, et dure depuis avril 2006.

Saint Sulpice contains many sculptures and paintings, including 2 large works by Delacroix. Saint Sulpice is the second largest church in Paris, and is visited by some 200 000 people every year.

Saint Sulpice contient de nombreuses sculptures et peintures, dont 2 grandes oeuvres de Delacroix. Saint Sulpice est l'église parisienne la plus grande après Notre Dame, et accueille quelques 200 000 visiteurs par an.



artists / artistes

The triptychs in St Sulpice are the result of a collaboration between Benjamin Bergery and Jim Campbell, who first met at MIT.

Lest triptyques à St Sulpice sont le résultat d'une collaboration entre Benjamin Bergery et Jim Campbell qui se sont connus à MIT.


Jim & Benjamin

Benjamin is returning to installation art after 20 years as a cinema technologist, journalist and short filmmaker. He is the author of Reflections, a book about cinematography. His work explores primitive cinema.

Jim is a new media artist who has exhibited his work in numerous museums, galleries and public spaces. His technological art explores themes of memory, meaning and information.

In 2009, Benjamin and Jim collaborated on sotto voce, a one-night "polyphony of lights" in the entire Saint Suplice church, an event associated with Nuit Blanche, the all-night public art event sponsored by the city of Paris.

Benjamin revient aux installations après vingt ans d'activités en tant que technologiste du cinéma, journaliste et réalisateur de court-métrages. Il est l'auteur de Reflections, un livre en anglais sur la lumière au cinéma. Son art explore le thème du cinéma primitif.

Jim est un artiste nouveau média qui a exposé ses oeuvres dans de nombreux musées, galleries et lieux publics. Son art technologique explore les thèmes de la mémoire, le contenu et l'information.

En 2009, Benjamin et Jim ont créé sotto voce dans Saint Sulpice, une "polyphonie de lumières" dans l'église entière pour une nuit, un événement associé à Nuit Blanche de la ville de Paris.


thanks / remerciements

Père Jean-Loup Lacroix - Curé de Saint Sulpice
Père Paul Roumanet
Kim Wu - production, installation

Julien d'Astier - Gabriel
Sébastien Bergery - baptised man, baptisé
Alexandre Cheong - wise man, mage
Yoann Cheung You Sun - wise man, mage
Dominique Esther - Mary, Marie
Bernard Giquel - blind man, aveugle
Appoline Grenier - baby, bébé Jesus
Corentin Harlé - John the Baptist, Jean Baptiste
Mélusine Harlé
Nicolas Harlé - wings, ailes

Carole Huet - Mary, Marie
Françoise Julien-Casanova
Elsa de Lavergne - Eve
Emmanuel Leckmer - Jesus
Didier Manguy - Gabriel
Antoine Roblot - wise man, mage
Mark Scheef - Jesus
Paul Villaret - baby, bébé Jesus
Jean-Marc, Elisabeth Villaret